Lehdistötiedote: Avoimet Puutarhat avautuvat 9.7.2023

Avoimet Puutarhat (avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi), 6.6.2023

Heinäkuussa suunnistetaan avoimiin puutarhoihin
Suomen suosituin puutarhatapahtuma Avoimet Puutarhat järjestetään sunnuntaina, 9. heinäkuuta klo 12 – 17. Kohteet houkuttelevat oppimaan uutta puutarhoista ja tutustumaan muihin puutarhaharrastajiin. Moni pitää kuitenkin päivän parhaana antina sitä, että on mahdollisuus nauttia kesäpäivänä erilaisten puutarhojen rentouttavasta värikkyydestä ja vihreydestä.

Yli 700 kohdetta
Tapahtumaan on ilmoittautunut yli 700 kohdetta eri puolilla Suomea. Neljännes osallistujista on uusia osallistujia. Joukossa on  myös eloisia siirtolapuutarhakohteita ja joukko jo aiemmin mukana olleita kiinnostavia yksityisiä sekä julkisia puutarhakohteita, joihin voi tutustua etukäteen www.avoimetpuutarhat.fi -sivuilla.

Avoimetpuutarhat.fi-sivut toimivat lisäksi koko kesän puutarhamatkailusivustoina. Kotimaamatkan aikana kannattaa etsiä puutarhamatkailukohteita määränpäästä ja vaikkapa reitin varrelta. Osa kohteista on auki aukioloaikojen puitteissa, mutta joihinkin, varsinkin yksityisiin, puutarhoihin on hyvä olla yhteydessä varmistaakseen sopivan vierailuajan.

Säveliä ja kuvia puutarhassa
Vuoden yhteiseurooppalaisena teemana on ’Puutarhan sävelet’, joten osassa puutarhoissa on luonnon sävelten lisäksi tarjolla musiikkituokioita. Sävelten lisäksi monivuotinen tapahtuman yhteistyökumppani, Kekkilä, julkistaa kuvakilpailun tapahtuman aikana (26.6. – 14.7. ).  Kuvakilpailun ohjeisiin voi tutustua jo etukäteen www.kekkila.fi/kilpailun-saannot/, ja kuvat osallistuvat kilpailuun #avoimetpuutarhat ja @kekkilagarden-tägäysten avulla.

Kompostointi kiinnostaa
Tapahtuman järjestää Puutarhaliitto yhteistyökumppaneineen. Mukana ovat muun muassa Martat , joiden tämän vuoden teemana on muun muassa kompostointi. Tapahtuma tarjoaa varmasti monia uusia ideoita niin puutarharakentamiseen, kasveihin, niiden hoitoon kuin kompostointiinkin. Niitä voi jakaa jo ennen tapahtumaa Puutarhaliiton Puuha-hankkeen ja Marttojen yhteisillä sivuilla www.martat.fi/marttakoulu/puutarha/jaa-puutarhataito/

Mukana Puutarhaliitto ry:n lisäksi tapahtumassa ovat Svenska Trädgårdsförbundet rf, Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Ljudmila ja Nikolai Borisoffin puutarhasäätiöt sekä Kotipuutarha-lehti, Martat ja Kekkilä. Avoimet Puutarhat toteutetaan yhteistyössä eurooppalaisen Rendez vous aux Jardins -verkoston kanssa.

Lisätietoja: www.avoimetpuutarhat.fi ja www.oppnatradgardar.fi

Tapahtumavastaava Timo Taulavuori Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori a puutarhaliitto.fi p. 040 745 3005
Tapahtumakoordinaattori Jaana Ojanen, Puutarhaliitto ry, jaana.ojanen a puutarhaliitto.fi p. 050 518 5715