Lehdistötiedote: Säveliä puutarhoissa 9.7.2023

Avoimet Puutarhat (avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi), 19.6.2023

Suomen suosituin puutarhatapahtuma, Avoimet Puutarhat, kutsuu harrastajia tutustumaan erilaisiin puutarhoihin sunnuntaina, 9. heinäkuuta klo 12–17. Vuoden teema on Puutarhan sävelet, minkä avulla innostetaan kävijöitä myös tarkkailemaan puutarhojen äänimaailmaa. Kymmenissä puutarhoissa järjestetään päivän kunniaksi pieniä konsertteja ja musiikkituokioita.

Toteuta rohkeasti puutarhaunelmasi!
Puutarhaliitto kannustaa toteuttamaan rohkeasti omia unelmia puutarhassaan. Avoimet Puutarhat -tapahtuma tarjoaa hyvän mahdollisuuden inspiroitua muiden harrastajien tekemisistä. Puutarha voi olla monipuolinen hyötypuutarha tai näyttävä koristepiha tai vaikkapa näiden eloisa yhdistelmä. Harrastaminen saa olla joka tapauksessa luovaa, jolloin jokainen rakentaa puutarhastaan omannäköisen ja mieluisan. Avoimet puutarhat ovat täynnä isoja ja pieniä ideoita, joita voi hyödyntää soveltaen omaan pihaansa.

Kohteet houkuttelevat oppimaan uutta puutarhoista ja tutustumaan muihin puutarhaharrastajiin. Moni pitää kuitenkin päivän parhaana antina sitä, että on mahdollisuus nauttia erilaisten puutarhojen rentouttavasta värikkyydestä ja vihreydestä. Moneen kohtaista pääsee vain kerran vuodessa.
Yli 800 kohdetta

Tapahtumaan on ilmoittautunut yli 800 kohdetta eri puolilla Suomea. Yli neljännes osallistujista on uusia osallistujia. Joukossa on myös eloisia siirtolapuutarhakohteita ja joukko jo aiemmin mukana olleita kiinnostavia yksityisiä sekä julkisia puutarhakohteita, joihin voi tutustua etukäteen sivuilla www.avoimetpuutarhat.fi

Aistit ratkaisevat
Tapahtuman aikana valitaan Vuoden Avoin Puutarha, jota pääsee ehdottamaan perusteluineen tapahtumapäivänä ja sen jälkeen. Tänä vuonna etsitään kohdetta, joka tarjoaa nautintoja eri aisteille: tuoksuja, ääniä, makuja, muotoja, värejä ja käsin tai jaloin kosketeltavaa tuntemusta - tai joitain näistä. Lisätietoa kilpailusta löytyy www.avoimetpuutarhat.fi-sivuilta.

Lisäksi tapahtuman monivuotinen yhteistyökumppani, Kekkilä, julkistaa kuvakilpailun tapahtuman aikana (26.6. – 14.7. ). Sen ohjeisiin voi tutustua jo etukäteen www.kekkila.fi/kilpailun-saannot/. Kuvat osallistuvat kilpailuun #avoimetpuutarhat ja @kekkilagarden-tägäysten avulla.

Mukana Puutarhaliitto ry:n lisäksi tapahtumassa ovat Svenska Trädgårdsförbundet rf, Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Ljudmila ja Nikolai Borisoffin puutarhasäätiöt sekä Kotipuutarha-lehti, Martat ja Kekkilä. Avoimet Puutarhat toteutetaan yhteistyössä eurooppalaisen Rendez vous aux Jardins -verkoston kanssa.