Tiedote puutarhoille: Tietoa puutarhaportaalista ja teemapäivästä 9.7.2023

Avoimet Puutarhat (avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi), 16.6.2023

Valtakunnallista teemapäivää vietetään aivan pian, portit avautuvat puutarhoihin sunnuntaina 9.7.2023 klo. 12–17. Sivustolla www.avoimetpuutarhat.fi voit tutustua tapahtumaan ilmoittautuneisiin puutarhoihin. Puutarhat, joiden profiilissa on merkintä ”Osallistuu teemapäivään 2023” ovat avoinna vierailijoille tapahtumapäivänä. Teemapäivään osallistuva puutarha, tarkastathan, että tämä tieto löytyy myös omasta profiilistasi, jotta olet varmasti mukana osallistujalistoilla.

Profiilien päivitystoimet estetään ennen tapahtumaa 26.6.2023 alkaen, jotta voimme seurata profiilien päivityksiä. Päivitystoiminnon eston aikana kaikki mahdolliset päivitykset on toimitettava avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi -osoitteeseen. Päivityksiä voi taas tehdä normaalisti teemapäivän jälkeen.

Profiilien piilotus
Piilotamme sivustolla kaikki ne puutarhaprofiilit, jotka eivät ole mukana vuoden 2023 teemapäivässä maanantaina 26.6.2023. Tällä pyrimme välttämään sen, että vierailijat eivät vahingossa eksyisi teemapäivänä suljettuihin puutarhoihin. Piilotetut profiilit julkaistaan taas teemapäivän jälkeen sivustolla.

Muistutus teemapäivään osallistuville puutarhoille
Jotta tapahtuma sujuisi hyvin ja olisi mieleenpainuva sekä puutarhan omistajalle että vierailijalle, otattehan ystävällisesti huomioon seuraavat asiat:
•    Tapahtumapäivään ilmoittautuneen puutarhan tulee olla avoinna 9.7.2023 vähintään kello 12–17 eikä vain ”sopimuksen mukaan”, sillä silloin vierailijan on saatava vierailla kohteessa ilmoittautumatta. Kyseisestä ajankohdasta poikkeavia aukioloaikoja emme voi hyväksyä tapahtumapäivänä.
•    Vierailusta ei saa periä pääsymaksua teemapäivän aikana.

Profiilin poisto
Jos et halua puutarhasi olevan mukana sivustollamme, voit poistaa profiilin sivustolta itse tai pyytää meitä poistamaan sen. Poistamiseen tarvitsemme kirjallisen pyynnön esim. sähköpostilla osoitteeseen: avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi. Käytä aina tätä vaihtoehtoa, jos et halua vierailijoita puutarhaasi edes sopimuksesta. Voit rekisteröityä uudelleen milloin vain ja luoda uuden puutarhaprofiilin verkkopalvelussamme.

Välitä tietoa teemapäivästä
Puutarhaliitto lähettää usean lehdistötiedotteen teemapäivästä, mutta tämän lisäksi on hyvin tärkeää, että puutarhat ovat myös yhteydessä paikallisiin tiedotusvälineisiin. Tätä varten olemme tehneet valmiin tiedotepohjan, jota voit käyttää tiedottamisessa. Löydät mallipohjan täältä.
Tapahtumasta voi myös tiedottaa sosiaalisessa mediassa. Instagramissa voi seurata ja tiedottaa teemapäivästä: #avoimetpuutarhat ja #avoimetpuutarhat2023 -tunnuksilla.

Kekkilän kuvakilpailu
Monivuotinen tapahtuman yhteistyökumppani, Kekkilä Oy, julkistaa kuvakilpailun tapahtuman aikana (26.6. – 14.7.2023).  Kuvakilpailun ohjeisiin voi tutustua jo etukäteen Kekkilän kotisivuilla.
Kuvat osallistuvat kilpailuun #avoimetpuutarhat ja @kekkilagarden-tägäysten avulla.

Jaa puutarhataitosi
Marttaliitto ja Puutarhaliitto (PUUHA-hanke) haastavat kotipuutarhureita jakamaan taitojaan muille. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa jäsenten osaamista, edistää puutarhataitojen siirtymistä eteenpäin ja koota taitoja kaikkien saataville. Puutarhataitoja voit jakaa muille kampanjasivulla ”Jaa puutarhataito”, josta löydät myös lisätietoja kampanjasta ja palkinnoista.

Lisätietoja
Lisätietoja sähköpostitse osoitteella: avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi. Pyrimme vastaamaan sähköpostikyselyihin viimeistään muutaman päivän viiveellä.
Teemapäivään liittyvät isäntäväen tukimateriaalit ovat nykyään sähköisessä muodossa osoitteessa www.avoimetpuutarhat.fi kohdassa ”Tapahtumainfoa” |”Materiaalit”.

Tapahtumapäivänä 9.7.2023 klo. 10–17 kyselyihin vastaavat:
Timo Taulavuori puh. 040 745 3005
Jaana Ojanen puh. 050 518 5715

Reaaliaikainen tiedotus pyritään hoitamaan www.facebook.com/avoimetpuutarhat kautta sekä www.avoimetpuutarhat.fi ja www.puutarhaliitto.fi sivuilla.

Tapahtuman järjestävät yhdessä Puutarhaliitto ry ja Svenska Trädgårdsförbundet rf. Tapahtuman yhteistyökumppaneina ovat Maiju ja Yrjö Rikalan puutarhasäätiö, Ljudmila ja Nikolai Borisoffin puutarhasäätiö sekä Kotipuutarha-lehti, Martat ja Kekkilä. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä eurooppalaisen Rendez vous aux Jardins -verkoston kanssa.